کد مطلب:24034 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:806

ایمان والدین پیامبر
دلائل روشن تاریخی ما را به ایمان نیاكان و عموی پیامبر حضرت ابوطالب (ع) رهبری نمود، اكنون وقت آن رسیده است كه ایمان پدر و مادر پیامبر (ص) را مورد بررسی قرار دهیم.

نظریه مشهور در میان علما اسلام مانند «امامیه و زیدیه» و محققان اهل سنت این است كه «والدین» پیامبر (ص) بر خط توحید بودند و آنی از آن منحرف نشده اند از آنجا كه تاریخ از زندگانی هر دو كمتر ضبط كرده است از این جهت، منكران ایمان آنان كوچك ترین دلیلی در دست ندارند، در حالی كه برای اثبات ایمان آنان قرائنی در دست هیت كه اینك به ترتیب می نگاریم:

1- روزی «فاطمه خثعمی» خود را بر «عبدالله» عرضه كرد او در پاسخ درخواست او دو شعر انشأ كرد كه از تقلید او به عفت و پاكدامنی، كاملاً حكایت می كند و چنین گفت:



اما الحرام فالممات دونه

والحل لا حل فاستبینه



یحمی الكریم عرضه و دینه

فكیف بالامر الذی تبغینه



«مرگ بهتر از اجابت به درخواست حرام است، درخواست حلالی وجود ندارد كه در آن بررسی كنم، مرد كریم آبرو و دین خود را حفظ می كند، چگونه خود را به درخواست تو آلوده كنم».

2- پیامبر گرامی در سخنان خود می فرماید: «لم ازل انقل من اصلاب الطاهرین الی ارحام الطاهرات = من پیوسته از صلب پدران طاهر، به رحمهای مادران پاك منتقل می شدم. مقصود از طهارت در این حدیث تنها پاكیزگی از اعمال زشت نیست، بلكه معنی وسیعی دارد كه پاكیزگی از شرك و بت پرستی را نیز دربر می گیرد.

3- درباره ایمان مادر پیامبر «آمنه» كافی است بدانیم كه از نبوت فرزند خود كاملاً آگاه بود، در سفری كه برای دیدن بستگان خود به مدینه رفته بود، و پیامبر را نیز همراه داشت، پیوسته می دید كه «احبار» یهود مدینه از نبوت فرزند او خبر می دهند و او از ترس گزند آنان فوراً مدینه را به عزم مكه ترك گفت و در نیمه راه در نقطه ای به نام «ابوأ» درگذشت و به هنگام احتضار دیدگان خود را باز كرد، و به صورت فرزند خود نگریست و این دو بیت را سرود:



ان صح ما ابصرت فی المنام

فانت مبعوث الی الانام



فا لله انهاك عن الاصنام

ان لا توالیها مع الاقوام



«اگر آنچه در رؤیا دیده ام صحیح و پا برجا باشد تو برانگیخته شده جهانیان هستی خدا ترا از گرایش به بت باز داشته تا مانند دیگران به ولایت آنها معتقد نباشی».

آنگاه آخرین جمله های او این بود «كل حی میت، و كل جدید بال، و كل كبیر یفنی، و انا میته و ذكری باق و ولدت طهرا».

«هر زنده ای می میرد، هر تازه ای كهنه می شود، هر بزرگی، فناپذیر است و من می میرم و یاد من جاودان است و بر آئین پاك متولد شدم».

زرقانی در شرح مواهب از جلال الدین سیوطی نقل می كند كه او پس از نقل این قسمت می گوید این اعترافها حاكی است كه او یكتا پرست بوده زیرا از آئین ابراهیم نام برده و از رسالت فرزند خود بشارت داده است.

شیخ مفید كه بیانگر عقائد امامیه است می گوید: علمای امامیه اتفاق نظر دارند كه نیاكان پیامبر (ص) از آدم تا عبدالله همگی مؤمن و موحد بودند و در این مورد با آیات قرآن و اخبار استدلال نموده اند و خود پیامبر فرمود: من پیوسته از صلب پدران پاك به رحمهای مادران پاكیزه منتقل می شدم تا دیده به این جهان گشودم سپس می افزاید: آمنه بنت وهب بر خط توحید بود و او در زمره مؤمنان محشور می شود.

4- ابن كثیر در كتاب «البدایه و النهایه» روایات فراوانی را گردآورده كه همگی از ایمان و توحید «والدین» پیامبر (ص) حكایت می كند كه ما برخی را نقل می كنیم:

روزی پیامبر در یكی از خطابه های خود چنین گفت: «من محمد بن عبدالله هستم هر موقع مردم دو دسته می شدند خدا مرا در جانب بهترین آنان قرار می داد تا اینكه از ابوین خود متولد شدم و هرگز دامنم به پلیدیهای جاهلیت آلوده نشد و از آدم تا برسید به والدینم، میوه ازدواج هستم، نه عمل زشت از این جهت بهترین شما هستم از نظر پدر».

5- عائشه می گوید: پیامبر از جبرئیل نقل كرد كه او گفت، شرق و غرب را زیر و رو كردم، بهتر از «محمد» ندیدم. قبیله ای بهتر از بنی هاشم پیدا نكردم، و مقصود از «بهترین» همان ثبات در خط توحید و حفظ سنتهای ابراهیمی است.

6- شكی نیست كه ابراهیم درباره فرزند خود چنین دعا كرد...

را به صورت یك اصل ثابت در نسل او باقی بدار. چنانكه می فرماید: «وجعلها كلمة باقیة فی عقبه».

دعای ابراهیم هر چند شعاع گسترده ای دارد ولی نیاكان پیامبر قدر مسلم آن است اگر دعای ابراهیم درباره فرزندان خود به هدف اجابت رسیده و توحید به عنوان یك اصل ثابت در «نسل» او باقی مانده است. قطعاً نیاكان پیامبر مصداق مسلم آن بوده اند.